وبلاگ عینک آفتابی

پیوندها

۸ مطلب در آبان ۱۴۰۱ ثبت شده است

دستگاه گوارش که در انگلیسی Digestive System نامیده می شود، از دستگاه گوارش (GI) و کبد، پانکراس و کیسه صفرا تشکیل شده است. دستگاه گوارش مجموعه ای از اندام های توخالی است که از دهان تا مقعد به یکدیگر متصل هستند. اندام هایی که دستگاه گوارش شما را تشکیل می دهند، به ترتیبی که به هم متصل می شوند، شامل دهان، مری، معده، روده کوچک، روده بزرگ و مقعد هستند.

وظیفه دستگاه گوارش

سیستم گوارش شما به گونه ای منحصر به فرد ساخته شده است که وظیفه خود را برای تبدیل از غذا به مواد مغذی و انرژی مورد نیاز برای زنده ماندن انجام دهد. هنگامی که کار دستگاه گوارش با غذا تمام شد، مواد زائد جامد یا مدفوع شما را به راحتی آماده می کند تا هنگام اجابت مزاج دفع شوند.

عکس دستگاه گوارش

هضم غذا اهمیت بسیاری دارد زیرا بدن شما به مواد مغذی از مواد غذایی که می خورید و مایعاتی که می نوشید نیاز دارد تا سالم بماند و به درستی کار کند. مواد مغذی شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب هستند. سیستم گوارش شما تجزیه می شود و مواد مغذی را از مواد غذایی و مایعاتی که مصرف می کنید جذب می کند تا برای چیزهای مهمی مانند انرژی، رشد و ترمیم سلول ها استفاده شود.

مشاهده مطلب کامل

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۰۱ ، ۰۱:۴۳
پانیز محمدی

تاثیر پیاده روی و وزنه برداری بر بیماری بواسیر

 

اگر در حال حاضر هموروئید دردناک را تجربه می کنید، وزنه برداری توصیه نمی شود. بلند کردن بواسیر تنها باعث طولانی شدن روند بهبودی می شود و می تواند این بواسیر آزاردهنده را بدتر کند. با این حال، سایر ورزش‌ها مانند پیاده‌ روی، حرکات کششی یا حتی کلاس یوگا ممکن است برخی از علائم را تسکین دهد.

 

آیا وزنه زدن می تواند منجر به هموروئید شود؟

حرکت نادرست می تواند باعث آسیب و درد غیر ضروری شود. بلند کردن منظم اجسام سنگین که بدن ما نمی تواند آنها را تحمل کند ممکن است منجر به کشیده شدن واضح عضلات و درد استخوان شود. چیز دیگری نیز وجود دارد که بسیاری از ما دوست نداریم در مورد آن صحبت کنیم. هموروئید! بله، آن دسته از "انبوه" های مزاحم که با شرایط ناخوشایند (خونریزی، خارش، درد) همراه هستند، می توانند ناشی از وزنه برداری نادرست باشند.

 

نحوه ایجاد بواسیر از بلند کردن اجسام سنگین

وزنه زدن به خودی خود دلیل هموروئید نیست - آنها نتیجه تکنیک ضعیف هستند! وزنه زدن به درستی دشوارتر از آن چیزی است که فکر می کنیم. افراد اغلب هنگام بلند کردن وزنه های سنگین نفس خود را حبس می کنند و فشار می آورند. حبس کردن نفس و غرغر کردن (می‌دانید که آن شخص را در باشگاه شنیده‌اید) باعث می‌شود هوا به داخل ریه‌های شما پایین بیاید و در عین حال فشار روی اندام‌های داخلی شما افزایش یابد، در نتیجه سیاهرگ‌های نزدیک راست روده شما ایجاد می‌کنند تا به هموروئید متورم شوند.

روند ایجاد فشار ناخواسته در شکم شما شبیه فشاری است که ممکن است هنگام تلاش برای اجابت مزاج ناخوشایند (که یکی از شایع ترین علل هموروئید نیز است) تجربه کرده باشید. این عدم تنفس صحیح می تواند هنگام بلند کردن اجسام سنگین در زندگی روزمره شما نیز اتفاق بیفتد، نه لزوما هالتر یا وزنه، بلکه شاید یک تکه مبلمان. گاهی اوقات فکر می‌کنیم که می‌توانیم وزن بیشتری نسبت به بدن خود تحمل کنیم، که می‌تواند باعث زور زدن ذکر شده در بالا شود.

تاثیر پیاده روی و وزنه برداری بر بیماری بواسیر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۱ ، ۱۶:۱۲
پانیز محمدی

یکی از دغدغه های اصلی افراد مبتلا به بیماری کیست مویی (کیست بالای شکاف باسن در قسمت دنبالچه) این است که هزینه عمل کیست پیلونیدال چقدر است؟  و به دنبال پاسخ این سوال در سایت های مختلفی می گردند. لازم است پیش از هر چیزی این را بدانید که قیمت دقیق درمان این عارضه چه با لیزر و چه عمل جراحی سنتی به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی کامل آنها پرداخته و تاثیر بیمه تامین اجتماعی بر انواع روش های درمان را توضیح خواهیم داد.

کیست مویی کمر

نحوه تعیین و محاسبه هزینه

کیست مویی یکی از بیماری های رایج نشیمنگاهی است که در افراد پر مو و کم تحرک به دلیل برگشتن مو در داخل پوست و رشد کردن آن اتفاق می افتد که معمولا با التهاب، عفونت، سوزش و خارش همراه است. هدف از درمان این عارضه خروج توده مویی، سوزاندن عفونت و ریشه کن کردن بیماری است. که در عمل با لیزر این کیست به طور کامل از بین می رود و هیچگونه زخم یا اسکار بر جا نمی گذارد.

لیزر درمانی یکی از نوین ترین روش ها برای درمان انواع بیماری های نشیمنگاهی از جمله کیست مویی است که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده. از مزیت های این روش می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عمل به صورت سرپایی
  • درمان قطعی
  • طول درمان کمتر از یک ساعت
  • احتمال عود تقریبا صفر
  • ترمیم پوست بدون جای زخم، گوشت اضافه یا اسکار

تمام اینها مواردی هستند که بیماران لیزر را به عنوان روش جایگزین جراحی ترجیح می دهند. هزینه درمان با لیزر اصولا از قیمت جراحی به صرفه تر است اما تعیین دقیق هزینه بدون معاینه پزشک امکان پذیر نیست زیرا به عوامل بسیاری بستگی دارد.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۰۱ ، ۱۵:۰۹
پانیز محمدی

به گزارش everydayhealth از آنجایی که هیچ کدام از داروها، پماد ها و روش های خانگی یا گیاهی برای درمان بواسیر جوابگو نبوده و نمی توانند این رگ های ملتهب شده را به حالت اولیه خود برگردانند، بیماران لازم است از روش های تهاجمی تری مانند لیزر بواسیر یا عمل جراحی هموروئید برای از بین بردن این عارضه استفاده کنند. 

بنابراین در این موارد تنها راه این است که این زائده ها مسدود شده و از مقعد خارج شوند که متخصص با کمک لیزر این کار را در کمتر از یک ساعت برای بیمار انجام می دهد. 

طی عمل هموروئید با لیزر محل توده به صورت بی حسی موضعی کاملا سر شده و بیمار هیچگونه درد، سوزش یا خونریزی ندارد. از طرفی دیگر پیش از آمدن پزشک بدن فرد به طور کامل پوشانده شده و قسمتی که قرار است عمل با لیزر روی آن انجام شود، بیرون می ماند. طی این مراحل بیمار باید رو به شکم دراز بکشد. 

توجه کنید که طی درمان بواسیر با لیزر شما بیهوش نمی شوید. در نتیجه پس از عمل می توانید به کارتان برسید یا حتی اگر از شهرستان های مجاور تصمیم اقدام به عمل دارید، می توانید به محل زندگی خود بازگردید. با توجه به این که لیزر مانع خونریزی می شود، بیمار پس از عمل نیاز به پانسمان هم ندارد.

طول درمان لیزر بواسیر چقدر است؟

پاسخ این سوال بستگی به نحوه روش درمان دارد. ولی به طور کلی اگر تصمیم داشته باشید برای درمان هموروئید خارجی و داخلی خود برای درمان با لیزر اقدام کنید، طول درمان کمتر از یک ساعت بوده و در عمل جراحی ممکن است تا دو ساعت نیز طول بکشد. ولی این نکته را هم باید در نظر بگیرید که پس از عمل با لیزر نیازی به بستری در بیمارستان نیست. در صورتی که پس از جراحی هست.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ آبان ۰۱ ، ۱۶:۳۶
پانیز محمدی

لخته خون در مدفوع بسته به میزان و نوع خونریزی، می تواند علل مختلفی را شامل شود که در ادامه به تشریح آنها می پردازیم :

بیماری بواسیر یا هموروئید

بواسیر یا هموروئید موجب خونریزی مقعد

بواسیر یا هموروئید یکی از انواع شایع بیماری های مقعدی است که ناشی از التهاب و تورم و یا واریسی شدن عروق در ناحیه مقعد ایجاد می شود. بواسیر در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به مقعد ناشی از رابطه مقعدی، بارداری، ورزش های سنگین و … ایجاد می شود. این بیماری علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی (در مراحل پیشرفته تر) را به همراه دارد. خونریزی ناشی از بواسیر معمولاً از نوع هماتوشزی و یا مخفی است.

وجود خون در مدفوع از دلایل دیورتیکولیت

در صورتی که دیورتیکولهای جداره روده بزرگ یا کوچک (برجستگی های روده) دچار التهاب و عفونت شوند، این بیماری ایجاد می شود. دیورتیکولیت با علائمی از جمله درد، تب، تغییرات اجابت مزاج و خونریزی نمایان می شود.

شقاق یا فیشر مقعد

یکی دیگر از دلایل شایع مدفوع خونی ایجاد شقاق یا فیشر مقعدی است. شقاق از بیماری های مقعدی است، که ناشی از ترک خوردن دیواره مقعد ایجاد می شود. این بیماری نیز در اثر وارد آمدن فشار بیش از اندازه به عضلات مقعد ایجاد می شود و علائمی از جمله درد، سوزش، خارش و خونریزی از مقعد را به همراه دارد. لخته خون در مدفوع ناشی از شقاق از نوع هماتوشزی است.

منبع

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ آبان ۰۱ ، ۰۰:۰۵
پانیز محمدی

شقاق مقعدی معمولاً در اثر آسیب به پوشش مقعد یا کانال مقعدی، آخرین قسمت روده بزرگ، ایجاد می‌شود. بیشتر موارد در افرادی رخ می دهد که یبوست دارند، زمانی که یک مدفوع به خصوص سفت یا بزرگ، پوشش مجرای مقعد را پاره می کند. سایر علل احتمالی شقاق مقعدی عبارتند از: 

 

* اسهال مداوم

* رابطه مقعدی

* استفاده از لباس زیر های بسیار تنگ که باعث تعریق شدید و در نتیجه خارش ناحیه شود.

* فشار هنگام زایمان طبیعی

* بیماری کرون یا التهابی روده

* تنگی غیر معمول عضلات اسفنکتر

 

آیا شقاق مقعد خطرناک است؟ 

خیر، شقاق مقعد به خودی خود به طور معمول خطرناک نیستند. با این حال، آنها می توانند با بیماری های جدی تری مانند کولیت اولسراتیو یا بیماری کرون همراه باشند. همچنین سرطان مقعد ممکن است شبیه شقاق مقعدی باشد.

 

انواع شقاق 

این زخم را می توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

* شقاق حاد که در عرض شش هفته برطرف می شود. این رایج ترین نوع است و معمولاً به صورت خطی با لبه های واضح ظاهر می شود.

* شقاق مزمن که بیش از شش هفته ادامه دارد. زمان بهبودی شقاق مقعدی مزمن متفاوت است. بدون درمان، ممکن است سال ها این زخم را به همراه داشته باشید.

شقاق مزمن معمولا عمیق تر از شقاق حاد مقعد است و اغلب با یک برچسب خارجی پوست همراه است. نوع مزمن معمولا قابل درمان است، اما عود کردن آن بعد از درمان شایع است.

همچنین این بیماری ممکن است به صورت زیر طبقه بندی شود:

* اولیه: به دلیل ضربه های موضعی، مانند یبوست یا زایمان طبیعی نوزاد

* ثانویه: به دلیل یک روند بیماری زمینه ای، مانند کولیت اولسراتیو بیماری کرون یا کلامیدیا

ادامه مطلب

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۰۱ ، ۲۳:۳۴
پانیز محمدی

برخی از پزشکان ممکن است از شما بخواهند که حداقل سه روز قبل از عمل از خوردن ذرت، آجیل، انواع دانه ها و ذرت بوداده خودداری کنید. برخی دیگر ممکن است یک رژیم غذایی کم فیبر را برای دو روز قبل از کولونوسکوپی پیشنهاد کنند. به یاد داشته باشید که از یک روز قبل از عمل شما نمی توانید غذای جامد بخورید یا الکل بنوشید.

شما می توانید مایعات شفاف از جمله آب، قهوه سیاه، چای، زنجبیل، آب سیب، آب انگور سفید و آبگوشت های شفاف بنوشید. همچنین نوشیدن مایعات اضافی به شما کمک می کند تا دچار کم آبی بدن نشوید.

حداقل چهار ساعت قبل از کولونوسکوپی نباید چیزی بنوشید یا بخورید. روز قبل زمانی که تصمیم به آماده سازی روده دارید، حتماً مایعات زیادی بنوشید. اگر کولونوسکوپی را از طریق بیهوشی عمومی انجام می دهید، پس از نیمه شب شب قبل از آزمایش نمی توانید چیزی بنوشید.

بعد از کولونوسکوپی چکار باید انجام بدهم؟

تا زمانی که برای ترخیص در حال آماده شدن هستید، به منظور تحت نظر بودن در اتاق ریکاوری خواهید ماند. مدت زمانی که شما در دوران نقاهت هستید بستگی به این دارد که چه داروهایی در این بازه زمانی استفاده می کنید.

انجام کارهای زیر بعد از انجام این عمل توصیه می شود:

  • ممکن است مقداری گرفتگی یا احساس گاز معده داشته باشید، اما باید در مدت زمان کوتاهی از بین برود.
  • بهتر است بعد از انجام کولونوسکوپی یکی از اعضای خانواده یا نزدیکانتان شما را به خانه ببرد.
  • تا 24 ساعت پس از عمل از مصرف الکل، رانندگی و کار با ماشین یا موتور جدا خودداری کنید.
  • اگر پزشک دستور غذایی خاصی را برایتان تجویز نکرد، می توانید بلافاصله به رژیم غذایی عادی خود بازگردید. توصیه می شود برای از سرگیری فعالیت های عادی تا روز بعد از عمل صبر کنید.

دکتری که کولونوسکوپی شما را انجام داده است به شما خواهد گفت که چه زمان می‌ توانید مصرف رقیق‌ کننده‌ های خون یا داروهای دیگری را که ممکن است متوقف کرده‌ اید، از سر بگیرید.

اگر پولیپ برداشته شده یا بیوپسی انجام شود، ممکن است یک تا دو روز بعد از عمل متوجه خونریزی خفیف مقعدی شوید.

منبع خبر: کلینیک اچ پی وی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ آبان ۰۱ ، ۱۴:۳۶
پانیز محمدی

گردن رحم قسمت پایین رحم است که به مهبل متصل می شود. سرطان رحم (Womb Cancer) یا گردن رحم یکی از علل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در بین زنان محسوب می شود، اما این بیماری ساده ترین راهکار پیشگیری را نسبت به سایر سرطان ها دارد.

ویروس پاپیلومای انسانی ( ویروس اچ پی وی ) عامل تمام موارد سرطان دهانه رحم است. تحقیقات نشان می دهد که حدود 14 میلیون نفر هر ساله به این ویروس مبتلا می شوند.

اکثر افراد مبتلا به ویروس HPV هرگز علائمی را تجربه نمی کنند و بسیاری از آنها درمان خاصی را انجام نمی دهند، با این حال، در برخی از موارد ویروس می تواند سلول ها را آلوده و باعث مشکلاتی مانند زگیل تناسلی یا سرطان شود.

خوشبختانه با انجام آزمایش های پاپ اسمیر، تزریق واکسن HPV و آزمایش HPV می توان از سرطان دهانه رحم جلوگیری نمود. آشنایی با علائم سرطان دهانه رحم می تواند به تشخیص زودهنگام و درمان سریعتر کمک نماید.

علائم سرطان دهانه رحم

این بیماری در مراحل اولیه به ندرت علائمی را ایجاد می کند. به همین دلیل بسیار مهم است که یک آزمایش پاپ به طور منظم برای اطمینان از تشخیص زودهنگام و درمان زگیل های تناسلی که ضایعات پیش سرطانی می باشند، صورت گیرد. علائم زمانی ظاهر می شوند که سلول های سرطانی به لایه های زیرین گسترش یابد و بافت سرویکس را درگیر کنند. این اتفاق زمانی می افتد که سلولهای پیش سرطانی درمان نشده و به سرطان سرویکس تبدیل شود.

https://hpvdarman.com/articles/%d8%b3%d8%b1%d8%b7%d8%a7%d9%86-%d8%b1%d8%ad%d9%85/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۱ آبان ۰۱ ، ۱۲:۰۸
پانیز محمدی