وبلاگ عینک آفتابی

پیوندها

۳ مطلب در تیر ۱۴۰۲ ثبت شده است

در بیشتر موارد، افراد بواسیر خارجی را در خانه درمان می کنند و خود به خود از بین می روند.

به گفته منبع مورد اعتماد کارشناسان، معمولاً به درمان پزشکی نیاز ندارند، مگر اینکه درد زیادی برای شما ایجاد کنند یا بسیار بزرگ شده باشند.

اگر درد دارید، پزشک ممکن است استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) مانند ایبوپروفن، اسید استیل سالیسیلیک (ASA) یا استامینوفن را توصیه کند.

عمل جراحی

دو نوع جراحی برای هموروئید خارجی وجود دارد:

  • اولین مورد شامل ایجاد یک برش کوچک در هموروئید خارجی ترومبوز شده و تخلیه خون از لخته است. پزشک می تواند این جراحی را با بی حسی موضعی انجام دهد. این روش خود هموروئید را از بین نمی برد. با این حال، اگر دکتر بتواند این روش را در عرض ۴۸ ساعت انجام دهد، این روش می‌تواند تسکین درد سریع‌تری را نسبت به سایر درمان‌ها ارائه دهد.

پس از این مدت، عمل جراحی به طور معمول مفید نیست و علائم در نهایت خود به خود بهبود می یابند.

  • نوع دوم جراحی هموروئیدکتومی است. این روش بواسیر را به طور کامل از بین می برد و نیاز به بیهوشی عمومی دارد.

عمل لیزری هموروئید خارجی

درمان هموروئید ترومبوزه خارجی با لیزر سریع ترین و بهترین روش درمان این عارضه است. دکتر می تواند به صورت سرپایی این توده را سوزانده و از بین ببرد. این روش حتی برای زنان باردار و سالمندان هم مناسب می باشد.

علت ابتلا به هموروئید ترومبوزه

هموروئید خارجی زمانی است که یک یا چند برجستگی حساس در زیر پوست اطراف مقعد شما ایجاد می شود. اینها رگهای خونی گشاد شده ای هستند که به قدری بزرگ شده اند که به شکل بیرون زده در آمده اند.

خون ممکن است در داخل رگ ها بیرون زده، لخته یا ترومبوز شود. این اتفاق می تواند یک توده سخت ایجاد کند و در برخی موارد باعث درد قابل توجهی شود.

هموروئیدهای خارجی و داخلی در اثر بسیاری از عوامل مشابه ایجاد می شوند. که شامل موارد زیر هستند:

  • زور زدن هنگام مدفوع شایع ترین علت هموروئید خارجی است. این کار اغلب به دلیل موارد شدید یبوست یا اسهال ایجاد می شود. همچنین زور زدن باعث تجمع خون در ناحیه می شود.
  • نشستن طولانی مدت روی توالت. این کار می تواند به بافت های اطراف راست روده و مقعد شما فشار وارد کند.
  • ضعیف شدن بافت های حمایتی ناحیه نشیمنگاه با افزایش سن، بافت های اطراف مقعد و راست روده ضعیف می شوند.
  • بارداری. افراد باردار همچنین ممکن است به دلیل افزایش فشار شکم بر روی این سیاهرگ‌ها در معرض خطر ابتلا به هموروئید باشند.
  • چاقی. داشتن اضافه وزن با ابتلا به هموروئید مرتبط است.
  • بلند کردن وسایل سنگین. اگر مرتباً اجسام سنگین را بلند می کنید، ممکن است خطر ابتلا به بواسیر بیشتر باشد.
  • نخوردن فیبر کافی رژیم غذایی کم فیبر ممکن است منجر به یبوست شود که می تواند باعث هموروئید شود.
  • درمان بواسیر یا هموروئید خارجی
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ تیر ۰۲ ، ۱۴:۵۸
پانیز محمدی

گاهی اوقات ممکن است به نوع دیگری از درمان نیاز داشته باشید. اگر فیستول شما از قسمت بیشتری از عضله اسفنکتر عبور کند، چندین فیستول داشته باشید، یا اگر فیستول شما مدام برگردد، این احتمال بیشتر است.

https://www.asianews.ir/fa/newsagency/15573/%d9%81%db%8c%d8%b3%d8%aa%d9%88%d9%84-%d9%85%d9%82%d8%b9%d8%af%db%8c

جراحی مقعد

اگر وقتی جراح شما را ارزیابی کرد، متوجه شد که فیستول پیچیده ای دارید، معمولاً از یک ستون برای تخلیه مسیر و تحت کنترل نگه داشتن فیستول استفاده می کند. ستون نخ کوچکی است که جراح قبل از هر عمل دیگری از فیستول شما عبور می دهد.
Some people just continue to have treatment with setons over the long term, without going on to have any further procedures. If you may need more complex treatment, your surgeon may refer you to a specialist in treating complex fistulas. برخی از افراد به درمان با ستون در درازمدت ادامه می‌دهند، بدون اینکه نیازی به هیچ گونه روش دیگری داشته باشند. اگر احتمال داشته باشد که به درمان پیچیده تری نیاز داشته باشید، جراح ممکن است شما را به یک متخصص درمان فیستول های پیچیده ارجاع دهد.
https://www.bupa.co.uk/health-information/digestive-gut-health/anal-fistula-surgery
انواع دیگر جراحی شامل موارد زیر است:

  • فیستولوتومی مرحله‌ای این زمانی است که چندین عمل چند ماهه انجام می دهید تا فیستول را کمی باز کنید. جراح شما هر بار یک ستون شل را در اطراف فیستول باقیمانده قرار می دهد تا به تخلیه آن تا عمل بعدی کمک کند.
  • فلپ آدوانسمنت : روش فلپ که مختص موارد بسیار خاص و وخیم است مانند افرادی که در خطر بی اختیاری مدفوع قرار دارند. در این روش با بریدن قسمت هایی از پوست رکتوم یا مقعد اقدام به ترمیم بافت های آسیب دیده می نمایند.
  • پلاگین بیولوژیکی : روش پلاگین که با استفاده از بافت انسانی ( مخاط روده ی انسان ) پلاگین مخروطی شکلی ساخته می شود که آن را توسط بخیه به سر داخلی مجرای فیستول متصل میکنند و از گسترش آن جلوگیری می نمایند.
  • استن : این روش از قدیمی ترین تکنیک های جراحی فیستول است. در این روش با قرار دادن یک نخ بخیه برای مدت ۶ الی ۱۲ هفته درون فیستول مقعدی قرار می دهند تا چرک و عفونت داخل آن تخلیه شود.
  • روش لیفت LIFT (بسته شدن مجرای فیستول بین اسفنکتری). این روش جراحی برای فیستول هایی است که از عضلات اسفنکتر عبور می کنند. که شامل بستن یک انتهای فیستول قبل از باز کردن فیستول، بین عضلات اسفنکتر است.
  • ابلیشن آندوسکوپی این روش شامل عبور یک دوربین کوچک در امتداد فیستول و استفاده از یک الکترود برای سوزاندن بافت داخل فیستول، قبل از مهر و موم کردن آن است.
  • لیزر درمانی. در این روش از لیزر درمانی برای تخریب و آب بندی فیستول استفاده می شود. شواهد محدودی در مورد اینکه چقدر خوب کار می کند وجود دارد.

لیزر مقعد

درباره جراحی فیستول مقعدی

انواع مختلفی از روشهای جراحی برای درمان فیستول مقعدی وجود دارد. تمام راههای جراحی فیستول مقعدی با هدف خلاص شدن از شر فیستول انجام می شود، در حالی که آسیب کمتری به عضلات اسفنکتر اطراف مقعد ممکن می شود. این ماهیچه‌ها به شما اجازه می‌دهند تا زمانی که مدفوع دارید بتوانید خودتان را کنترل کنید، بنابراین اگر آسیب ببینند، می‌تواند منجر به از دست دادن کنترل (بی اختیاری) شود.
پس از اینکه جراح شرایط را ارزیابی کرد، با شما در مورد گزینه های درمانی، خطرات و فواید هر کدام، و آنچه برای شما توصیه می کند، صحبت خواهد کرد. انتخاب روش بستگی به این دارد که فیستول شما دقیقاً کجاست و آیا عضله اسفنکتر را درگیر کرده یا خیر.
دکتر متخصص دقیقاً توضیح می دهد که در طول عمل چه اتفاقی می افتد، چه چیزی پس از آن انتظار می رود و خطر عوارض احتمالی وجود دارد.

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ تیر ۰۲ ، ۱۲:۰۵
پانیز محمدی

تغییرات هورمونی در بدن در دوران بارداری و عادات روزانه شما می تواند احتمال ابتلا به یبوست را افزایش دهد. علل یبوست در بارداری عبارتند از:

  • پروژسترون: بدن شما در دوران بارداری هورمون پروژسترون بیشتری تولید می کند. پروژسترون روده‌ها یا روده‌های شما را شل می‌کنند، به طوری که  روده ها به دلیل فشار آوردن مواد زائد در بدن شما به سختی کار می‌کنند. سرعت آهسته در هضم به بدن شما زمان بیشتری برای جذب مواد مغذی و آب از غذایی که می خورید می دهد. هر چه مدت زمان بیشتری غذا در روده شما باقی بماند، روده بزرگ (کولون) زمان بیشتری برای جذب رطوبت از آن دارد. در نتیجه وقتی حس دفع دارید، ته مانده های غذا خشک شده و به سختی دفع می‌شوند.
  • جنین: رشد جنین رحم شما را سنگین تر می کند. این وزن اضافی می تواند فشار بیشتری بر روده شما وارد کند و در نتیجه خروج مواد زائد از بدن را دشوارتر کند.
علت یبوست در بارداری چیست؟
  • آهن حاصل از قرص ویتامین دوران بارداری: آهنی که از ویتامین دوران بارداری خود دریافت می کنید به بدن شما کمک می کند تا خون مورد نیاز برای گردش اکسیژن در بدن شما و جنین را بسازد. اگرچه آهن بیش از حد می تواند تجزیه غذا را برای باکتری های موجود در روده دشوارتر کند. ننوشیدن آب کافی برای نرم کردن مواد زائد گیر کرده در روده، مشکل را بدتر می کند. ضایعات می توانند جمع شده و باعث یبوست شوند.
  • سبک زندگی بی تحرک: رژیم غذایی شما، مقدار مایعاتی که در روز می نوشید، و میزان ورزش شما همگی در ایجاد یبوست نقش دارند. اکثر افرادی که باردار هستند فیبر کافی نمی خورند، آب کافی نمی نوشند یا ورزش کافی برای کمک به سیستم گوارشی خود برای دفع مواد زائد از بدن ندارند.

همچنین بخوانید: شایع ترین بیماری های گوارشی در دوران بارداری

علائم

داشتن دفع مدفوع راحت یکی از دغدغه های هر فردی است. احساس یبوست دقیقا برعکس بوده و هیچ گونه حس خوشایندی را منتقل نمی کند. شما می توانید در صورتی بگویید یبوست دارید که علائم زیر را داشته باشید:

  • فقط می توانید چند بار در هفته مدفوع می کنید.
  • برای دفع فشار می آورید تا دفع داشته باشید و شکم شما متورم و پر از گاز روده است.
  • هنگامی که مدفوع می کنید، مدفوع شما کلوخه و سفت است. آنها آنقدر خشک هستند که عبورشان از دریچه مقعد بسیار دردناک است.

گاهی اوقات یبوست منجر به هموروئید و شقاق مقعدی یا بدتر شدن آن می شود. مانند یبوست، هر دو بیماری نام برده در دوران بارداری شایع هستند.

بواسیر یا هموروئید

اگرچه بواسیر یا هموروئید ممکن است در هر زمانی ظاهر شود، اما اکثر مادران آینده در سه ماهه سوم بارداری، از حدود هفته 28 بارداری، به آن مبتلا می شوند.

افزایش جریان خون به ناحیه لگن، و همچنین فشار ناشی از بزرگ شدن رحم و رشد کودک، می تواند باعث تورم سیاهرگ هایی شود که از طریق مقعد می گذرند.

دلیل بواسیر چیست؟ بواسیر همچنین می تواند ناشی از یبوست باشد زیرا همانطور که گفتیم هورمون های بارداری باعث کند شدن روده شما می شوند. هنگامی که مدفوع سفت است، فشار اضافی برای از بین بردن آن می تواند به وریدهای ناحیه رکتوم فشار وارد کند و باعث ملتهب و برآمدگی آنها شود. در این موارد مراجعه به یک دکتر بواسیر خوب می تواند راه حل مناسبی باشد.

علاوه بر این، سطوح بالاتر پروژسترون باعث می‌شود دیواره‌های سیاهرگ‌ها شل شده و به راحتی متورم شوند.

اگر قبل از بارداری هموروئید داشتید، احتمال ابتلا به آن در دوران بارداری بیشتر است. آنها همچنین می توانند پس از زایمان به دلیل فشار دادن در طول زایمان رشد کنند.

خواندن مقاله کامل در کلینیک اچ پی وی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ تیر ۰۲ ، ۱۰:۳۱
پانیز محمدی