وبلاگ عینک آفتابی

پیوندها

۴ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

شقاق که با نام علمی فیشر شناخته می شود از شایع ترین بیماری های مقعدی است. این بیماری ممکن است در اثر عوامل متعددی به وجود بیاید. در مواقع خاصی هم این بیماری به عنوان یک عارضه و بیماری ثانویه مطرح است که به دنبال بیماری های دیگر ایجاد می شود.
بیماری فیشر در اثر ایجاد ترک هایی بر روی پوست و غشای اطراف ناحیه ی مقعد به وجود می آید. این فشار ممکن است ناشی از عوامل متعددی باشد،از جمله یبوست.
در هنگام یبوست دفع مدفوع با فشار زیادی همراه است و به سختی دفع می شود. به همین دلیل در حین دفع مدفوع به پوست و جداره های اطراف ناحیه ی مقعد فشار بسیار زیادی وارد می شود. در نتیجه ممکن است پوست این ناحیه دچار کشیدگی و پارگی شود و شقاق رخ دهد.
این بیماری مهلک و کشنده نیست ولی اگر تحت درمان قرار نگیرد می تواند عوارض خطرناکی از جمله ابتلا به کم خونی را به دنبال خود داشته باشد. به همین دلیل درمان آن اهمیت زیادی دارد و روش های درمانی متعددی برای آن وجود دارد.
برای آغاز درمان ابتدا باید نوع فیشر و اندازه ی آن دقیقا مشخص شود در غیر این صورت نمی توان برنامه ی درمانی موثر برای آن ارائه داد. روش های درمان خانگی شقاق اولین روش درمان شقاق است که برای این بیماری توصیه می شود ولی این روش ها به عنوان درمان موثر و قطعی به حساب نمی آیند و فقط در کاهش علائم و نشانه ها موثرند.

درمان دارویی شقاق


اولین خط درمان پزشکی برای شقاق درمان دارویی این بیماری است. درمان دارویی اگر در مراحل اولیه ی بیماری آغاز شود تاثیر بسیار زیادی در روند درمان بیماری و کاهش علائم و نشانه های آن دارد. این خط درمانی شامل چندین مورد می شود که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:
همان طور که در بالا اشاره کردیم فیشر در اثر عوامل متعددی به وجود می آید. این بیماری ممکن است به عنوان عارضه و یک بیماری ثانویه در برخی از بیماری ها مطرح باشد پس درمان دارویی عوامل زمینه ساز شقاق یکی از راهکارهای موثر درمان است.با درمان دارویی می توان بسیاری از علائم و نشانه های شقاق را کاهش داد که این مورد در روند بهبود بیماری هم بسیار موثر است.
یبوست و اسهال از عوامل اصلی ایجاد شقاق هستند. در هر دوی این موارد مدفوع حالت نرمال و طبیعی ندارد ، به همین دلیل باید سریعا آن را درمان کرد. یبوست از اصلی ترین عوامل ایجاد شقاق است. استفاده از داروهای ملین که در شکل انواع شربت ، پودر ، قرص ، شربت و کپسول وجود دارد، تاثیر به سزایی در درمان آن دارد.
اگر به اسهال مبتلا هستید و اسهال شما در آستانه ی تبدیل شدن به اسهال مزمن است باید فکری برای درمان آن کنید و از داروهای ضد اسهال برای توقف آن استفاده نمایید.
اگر شقاق شما به دنبال انواع بیماری های گوارشی و بیماری های روده ای به وجود آمده لازم است که درمان این بیماری را آغاز نمایید تا با درمان آن علائم و نشانه های شقاق هم کمرنگ شود. بیماران شقاق در مراحل مختلف بیماری خود درد زیادی را تجربه می کنند. این درد ممکن است از یک درد خفیف شروع شود و به درد های غیرقابل تحمل برسد به همین منظور برای تسکین دردهای خود میتوانید از مسکن های فاقد کدئین استفاده کنید تا علائم درد کاهش یابد. استفاده از پماد گیلسیرین تری نیترات به افزایش جریان خون در رگهای ناحیه ی مقعد و شل شدن عضلات دریچه ی آن تاثیر فراوانی دارد. این موضوع باعث سریع تر شدن روند بهبودی شقاق و کاهش علائم و نشانه های آن می شود. این پماد برای مدت ۶ الی ۸ هفته هر ۸ ساعت یک بار و قبل از اجابت مزاج می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. دارویی با نام دیلتیازیم که به عنوان مسدود کننده ی کانال کلسیم شناخته می شود در برخی از موارد شقاق توسط پزشک ممکن است تجویز گردد. این داروها هم به صورت خوراکی و هم به صورت استعمال موضعی مورد استفاده قرار میگیرند.
تزریق بوتاکس


تاثیر این روش در کاهش درد به اثبات رسیده است ولی هنوز به طور کامل مشخص نشده است که میتواند به عنوان یک روش درمانی موثر استفاده شود یا خیر.
در این روش نوعی ماده به نام بوتاکس را به عضله ی دریچه ی مقعد تزریق میکنند. در نتیجه این عضله فلج می شود و به حالت استراحت باز میگردد. بدین ترتیب از انقباض دریچه ی مقعد کاسته می شود و دفع مدفوع راحت تر صورت می پذیرد. البته از دست دادن اختیار در دفع مدفوع و گاز روده از عوارض موقتی این روش درمانی است و به دلیل همین عارضه استفاده از آن با محدودیت هایی مواجه است.

لیدوکائین ماده ای برای ایجاد بی حسی و کاهش علائم درد است ولی باید در مواقع بسیار ضروری از آن استفاده کرد چون استفاده ی مکرر از آن باعث ایجاد حساسیت و افزایش التهاب می شود.
آنتی بیوتیک ها برای جلوگیری از ایجاد عفونت موثرند و در مواقع خاصی از شقاق که زخم ها و ترک ها در آستانه ی عفونت قرار دارند ممکن است توسط پزشک تجویز شوند.
بیماران مبتلا به شقاق در محل مقعد خود ممکن است با التهاب مواجه باشند که برای تسکین و کاهش آن می توان از پمادها و داروهای ضد التهاب
استفاده کرد.
علاوه بر داروهای فوق ازداروهای گیاهی هم می توان برای کاهش علائم و نشانه های شقاق استفاده کرد. ولی باید به این نکته دقت کنید که از اثربخشی این داروها مطمئن باشید و آن را با مشورت پزشک خود استفاده نمایید. ولی این داروها در روش درمان دارویی شقاق مورد استفاده قرار نمی گیرند و بیشتر در روش های درمان خانگی کاربرد دارند.

کلینیک نوین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۴:۳۱
پانیز محمدی

ژنتیک نیز می تواند اثر گذار باشد. در هر صورت افرادی با اضافه وزن و یا افرادی که نسبت به بهداشت خود بی توجهی می کنند، بیشتر در معرض این عارضه قرار میگیرند. بی توجهی به درمان کیست مویی می تواند عوارض خطرناکی را در پی داشته باشد.

تعدادی از بیماران با علت های مختلف از مراجعه به پزشک کیست مویی خودداری می کنند. این کار می تواند عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

عوارض کیست مویی
این بیماری در شروع با علائمی مثل درد، خونریزی، خارش، سوزش، ترشحات، بد بو و آزار دهنده و التهاب خود را نمایان می کند. اما با پیشرفت بیماری، علائم آن نیز تشدید میشود. همچنین بافت بیشتری از بدن تخریب شده و این باعث میشود، موضع بیشتری از بدن هنگام جراحی تخلیه شود.

عوارض کیست مویی معمولاً در صورتی ایجاد می شوند که بیمار مدت طولانی برای درمان اقدام نکند و نسبت به آن بی توجه باشد. در واقع اگر به موقع بیماری را درمان کنید، دچار عوارض آن نمی شوید. برخی از عوارض این بیماری عبارتند از :

درد شدید: گسترش بیماری می تواند وضعیت را وخیم تر نماید. با گسترش عفونت، بافت های اطراف تخریب شده و درد بیماری تشدید میشود.
آبسه : افزایش عفونت در زیر پوست منجر به آبسه می گردد. آبسه باید هرچه سریعتر و قبل از تشکیل فیستول درمان شود.
عفونت خون : عفونت کیست ممکن است به کل بدن گسترش یابد و دیگر اعضای بدن به خصوص خون را درگیر نماید.
سرطان : سرطان به ندرت اتفاق می افتد اما تحقیقات به اثبات رسانده بیماران که مدت طولانی نسبت به درمان این عارضه بی توجه بوده اند. دچار سرطان پوست شده اند. در واقع با گذشت زمان عفونت ساختار سلولهای پوست را تغییر داده و منجر به سرطان می گردد.
پیشگیری از عوارض
بهترین راهکار برای جلوگیری از عوارض کیست مویی این است که هرچه سریع تر بیماری را درمان کنید. در بسیاری از موارد بیماران این عارضه را با یک مشکل ساده مثل جوش اشتباه می گیرند، بنابراین دیرتر برای درمان اقدام می کنند. عده ای دیگر نیز به گمان اینکه کیست به دارو برطرف میشود. اقدام جدی برای درمان انجام نمی دهند.

یک مشکل شایع دیگر که ما در بین بیماران بیشتر مشاهده می کنیم، ترس از جراحی و عوارض آن است. البته در این مورد حق با بیمار است عوارض  و مشکلات مربوط  به جراحی مثل درد، خونریزی و بستری در بیمارستان و نیاز به مرخصی طولانی مدت موجب شده اغلب بیماران از جراحی گریزان باشند.

خوشبختانه امروزه روشهای بهتری جایگزین جراحی سنتی شده اند. بهترین روش درمان کیست مویی با لیزر است. این درمان سرپایی و سریع انجام شده و هیچ یک از مشکلات و عوارض جراحی سنتی مثل درد، خونریزی و نقاهت طولانی مدت را ندارد. برای اطلاع بیشتر در این مورد صفحه درمان کیست مویی را مطالعه کنید.

عوارض درمان نکردن کیست مویی و سرطان 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۴۹
پانیز محمدی

عمل کیست مویی در گذشته کاربردهای بسیاری داشت، اما امروزه به ندرت انجام میشود. علت این امر هم عوارض و مشکلاتی است که این عمل به همراه دارد. در ادامه به بررسی بیشتر این درمان می پردازیم:

بیماری کیست مویی نوعی عارضه مقعدی است و به ایجاد یک کیسه حاوی مو بر روی پوست گفته می شود. این بیماری در اثر برگشت مو به داخل پوست ایجاد میشود و می تواند با درد، خارش، خونریزی و التهاب همراه باشد. در صورتی گسترش عفونت کیست با بی توجهی بیمار نسبت به درمان همراه شود، خطر بروز عوارض خطرناک وجود دارد. یک راه برای درمان کیست، انجام جراحی کیست مویی است که در ادامه به بررسی بیشتر آن می پردازیم:

عمل کیست مویی چیست؟
به جراحی یا درمانی که به جهت برداشت بافت آسیب دیده ناشی از کیست انجام میشود، عمل کیست مویی می گوییم. این عمل جراحی سنتی در بیمارستان و تحت بیهوشی یا بی حسی موضعی انجام میشود. در طی عمل بافت کیست و منافذ آن به شکل لوزی برش داده میشود، تا محدوده ایجاد کیست به طور کامل تخلیه شود.

مقدار عمق زخم به میزان گستردگی کیست بستگی دارد. در بیشتر موارد زخم جراحی به اندازه یک گردو است. اما در مواردی مشاهده شده اندازه آن به یک پرتقال نیز می رسد. این حفره بر خلاف ظاهر ترسناک آن، خطری برای بیمار به همراه ندارد. برای اطلاع از هزینه عمل کیست مویی مطالعه این صفحه را از دست ندهید.

انواع روشهای جراحی
جراحی کیست مویی به روش بسته و باز انجام میشود. انتخاب نوع جراحی بستگی به موضع کیست و برش آن دارد.

بسته : در روش بسته پس از تخلیه موضع جراحی شده را بخیه می زنند. این روش خطر ریسک کمتری برای عفونت زخم دارد.
باز : در این روش موضع تخلیه شده را بدون بخیه رها می کنند. تا موضع از داخل به سمت خارج ترمیم شود. این روش خطر عفونت بیشتری داشته اما تجربه نشان داده روش موثرتری نسبت به حالت باز است. در این روش جراح برای جلوگیری از عفونت موضع را با گاز و پنبه پر می کند.
پس از عمل کیست چه اتفاقی می افتد؟
پس از عمل کیست چه اتفاقی می افتد؟
معمولاً پس از عمل از موضعی که باز گذاشته شده بود، ترشحاتی خارج میشود. این ترشحات عفونی نیست و جای نگرانی ندارد. همچنین در بیشتر مواقع در کمتر از یک هفته برطرف میشود.

اگر پزشک احساس کند که احتمال عفونت وجود دارد، ممکن است موضع را با گاز پر کند. پس از یک الی دو روز پانسمان خارج شده و باید زخم را با سرم نمکی شستشو داد. در برخی مواقع نیز مصرف پماد هایی برای تسریع روند بهبودی تجویز میشود.  به تدریج حفره با کف پر می شود. پس از گذشت حدود 2 الی 3 ماه موضع توسط بافت های اطراف پر میشود.

اگر در طی این مدت زخم عفونت کند. پزشک وسیله ای به نام ” درن ” را درون زخم قرار می دهد. کار درن زهکشی یا کمک به تخلیه عفونت است.

وقتی بافت زخم شروع به ترمیم کرد. ممکن است موضع به رنگ قرمز، صورتی و یا حتی زرد رنگ باشد. بهتر است این بافت را با گاز ضد عفونی کنید. اگر احساس درد می کنید، می تواند از چند قطره لیدوکائین استفاده نمایید.

مراقبت های بعد از عمل
مراقبت از زخم برای جلوگیری از عفونت آن در اولویت است.
استفاده از داروهای ترمیم کننده و پمادهای ضد عفونی کننده با مشورت پزشک می تواند کمک کننده باشد.
مصرف فیبر و نوشیدن آب برای جلوگیری از یبوست توصیه میشود.
انجام ورزشهای سنگین تا ترمیم کامل زخم ها ممنوع است.
استفاده از لباسهایی با الیاف طبیعی و گشاد مناسب تر است.
اصلاح موهای زائد از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید.

https://drabedian.com/pilonidal-sinus/surgery/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۳۹
پانیز محمدی

قبل از بررسی درمان کیست مویی میخواهیم شما را با این بیماری آشنا کنیم. کیست مویی مقعدی یا سینوس پیلونیدال کیسه ای روی پوست است که در آن مو وجود دارد. این کیست می تواند به شکل یک سوراخ روی پوست دیده شود. اما در صورت تجمع چرک روی سطح پوست برآمدگی ایجاد می کند.

پزشکان دقیقا نمی دانند چه چیزی باعث این بیماری شده است. اما از آنجایی که بیشتر در مردان جوان مشاهده می شود. بیماری را با سبک زندگی و کم تحرکی در ارتباط می دانند.

علائم این بیماری شامل درد، خونریزی، التهاب و متورم شدن اطراف مقعد، مشاهده آبسه و یک یا چند سوراخ روی پوست است. در ادامه به معرفی راه های درمان کیست مویی می پردازیم:

درمان کیست مویی بدون جراحی امکان پذیر است؟
وقتی پوستی در اثر عواملی مانند زیاد نشستن دچار سایش می شود، مو به داخل باز می گردد. برگشت مو نیز به تجمع عفونت و ایجاد کیست می انجامد. کیست ایجاد شده یا حفره عفونی با هیچ درمان خانگی و گیاهی برطرف نمیشود. در ضمن دارویی نیز برای از بین بردن آن وجود ندارد.

یک راه درمان، تخلیه کامل این کیست با جراحی است. جراحی این بیماری در بیمارستان و تحت بیهوشی انجام میشود. در طی آن پزشک حفره ایجاد شده را با تیغ جراحی برش داده و کامل تخلیه می کند. سپس بسته به نوع جراحی موضع را بخیه زده و یا به همان شکل رها می کند تا از درون ترمیم شود.

امروزه جراحی به ندرت انجام میشود. زیرا ممکن است بعد از جراحی بیمار درد شدیدی را احساس کند و یا زخم جراحی عفونت کرده و یا حتی عود کند. از طرفی پزشکان نیز عمل جراحی را تایید نمی کنند. زیرا به دلیل خطر عود بیماری از نتایج این درمان راضی نیستند.

چند سالی است که تکنولوژی لیزر جایگزین جراحی شده است. لیزر هیچ یک از مشکلات و عوارض جراحی را ندارد. همچنین امکان درمان کیست مویی بدون جراحی و بدون درد و خونریزی فراهم شده است.

عمل یا درمان کیست مویی با لیزر چیست؟
عمل یا درمان کیست مویی با لیزر
عمل لیزر کیست مویی یعنی به جای استفاده از تیغ جراحی از اشعه لیزر برای برش بافت استفاده کنند. لیزر موجب میشود، پوست شما آسیب کمتر آسیب ببیند. بیمار در طی لیزر درمانی درد و خونریزی احساس نمی کند. حتی بعد از عمل هم بیماران دچار درد یا سایر عوارض نمیشوند.

همچنین این تکنولوژی به علت دقت بالا به طور کامل کیست را تخلیه می کند. بنابراین احتمال عود مجدد بیماری وجود ندارد.

از طرفی لیزر آسیب کمتری به جای می گذارد. و چون بعد از انجام آن جای زخم ها روی پوست نمی ماند، در میان خانم ها از محبوب بیشتری برخوردار است.

برای درمان کیست مویی با لیزر به چند ساعت زمان نیاز دارید. زیرا این درمان در کمتر از یک ساعت انجام شده و پس از آن می توانید به منزل و یا حتی محیط کار خود باز گردید. از آنجایی که لیزر بدون نیاز به بیهوشی انجام میشود، وجود همراه نیز برای شما الزامی نیست.

مزایای لیزر کیست مویی
درمان سریع و سرپایی
بدون ایجاد درد و بدون خونریزی
درمان قطعی و تضمینی
مقرون به صرفه
بدون به جای ماندن جای زخم
ترمیم سریع تر بافت ها و دوره نقاهت کوتاه تر
بدون نیاز به انجام آزمایشات خاص و بستری در بیمارستان
بدون نیاز به دریافت بیهوشی
بدون ایجاد عوارض ناخوشایند پس از درمان

کلینیک عابدیان

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۹ ارديبهشت ۰۰ ، ۱۳:۳۵
پانیز محمدی