وبلاگ عینک آفتابی

پیوندها

۵ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۱ ثبت شده است

بسته به محل و پیچیدگی فیستول، چندین روش جراحی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اما در اصل، هدف از جراحی برداشتن کامل فیستول مقعد، جلوگیری از عود و محافظت از عضلات اسفنکتر است، زیرا آسیب به این عضلات می‌تواند منجر به بی اختیاری مدفوع شود.

درمان قطعی فیستول مقعد

فیستول مقعدی ساده

فیستول‌های مقعدی ساده را می‌توان با جراحی باز (فیستولوتومی یا فیستولکتومی) درمان کرد. در فیستولوتومی، جراح یک برش کوچک در دهانه داخلی فیستول ایجاد می‌کند تا تمام چرک و بافت عفونی را خراش دهد و تخلیه کند.

فیستولکتومی شامل برداشتن کل دستگاه فیستول است. زخم به طور طبیعی با رشد بافت جدید و پر کردن شکاف باقی می‌ماند تا بهبود یابد. حدود یک ماه طول می‌کشد تا این بافت بهبود یابد. روش فیستولکتومی حدود ۹۰ درصد میزان بهبودی را با احتمال عود تنها ۱۰ درصد به وجود می‌آورد. با این حال، این روش می‌تواند منجر به عوارض جانبی شود.

اگر پزشک مهارت کافی نداشته باشد و عضلات اسفنکتر بیش از حد بریده شوند، ممکن است بیماران بی اختیاری مدفوع را تجربه کنند. به همین دلیل انجام عمل جراحی توسط پزشک متخصص و با تجربه بسیار حیاتی است.

روش‌های درمان فیستول مقعدی پیچیده

در مورد فیستول‌های عمیق یا چند شاخه ای؛ مجرای فیستول را نمی‌توان به طور کامل برداشت، زیرا این امر مستلزم برداشتن بیش از حد عضله اسفنکتر است که منجر به بی اختیاری مدفوع می‌شود. به همین دلیل، روش‌های جراحی دیگری برای این نوع ضروری است:

لیفت (Ligation of Intersphincteric Fistula Tract)

عملی است برای بستن دهانه داخلی فیستول به منظور جلوگیری از ورود باکتری‌های داخل مقعد به داخل حفره فیستول. این نوع جراحی به اسفنکتر مقعد آسیبی نمی‌رساند و بیماران می‌توانند مطمئن باشند که پس از جراحی دچار مشکل بی اختیاری نمی‌شوند.

روش ستون یا Seton Placement

شامل قرار دادن یک رشته نخ ابریشمی یا لاتکس به نام (seton) در فیستول برای کمک به تخلیه عفونت است. ستون به تدریج سفت می‌شود و فیستول پشت آن کوچکتر و کوچکتر می‌شود و به بدن اجازه می‌دهد تا به تدریج زخم را ترمیم کند. با این روش، اگرچه ستون‌ها به آرامی اسفنکتر مقعد را برش می‌دهند، به گونه‌ای انجام می‌شود که بدن زمان لازم برای ترمیم بافت را به تدریج و به طور مداوم در طول عمل داشته باشد و در نتیجه از ابتلا به بی اختیاری مدفوع جلوگیری شود.

فلپ رکتال پیشرفته

شامل برداشتن بافت مخاطی از پوشش دیواره رکتوم و پیوند آن به فیستول آسیب دیده در بدن است. اصل این درمان بستن دهانه داخلی و در نتیجه جلوگیری از ورود باکتری از داخل است و اجازه می‌دهد قسمت خارجی به تدریج بهبود یابد.

درمان فیستول با لیزر

تیغ جراحی برای هیچ کسی خوشایند نیست آن هم در شرایطی که برای عمل در ناحیه‌ی مقعدی باشد. امروزه جایگزین مطمئن‌تر و بهتری برای عمل جراحی فیستول مقعدی وجود دارد که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کمترین میزان عوارض و خطر می‌تواند برای همیشه به این مشکل پایان دهد و از طریق روش درمان فیستول با لیزر بدون عمل جراحی، بدون درد و بدون خونریزی و بیهوشی امکان پذیر است.

https://aftabnews.ir/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۹:۵۲
پانیز محمدی
فیستول مقعدی

اختلالات و بیماری‌های نشیمنگاهی شامل موارد بسیاری هستند که فیستول مقعدی یکی از آنها می‌باشد. این عارضه معمولا با وجود یک سوراخ متورم همراه با ترشح روی پوست اطراف نشیمنگاه (باسن) نمایان می‌شود. بعضی از بیماران به دلیل ابتلا به فیستول مقعدی خونریزی از ناحیه رکتال را تجربه می‌کنند که معمولا برایشان بسیار نگران کننده و ترسناک و به نظر می‌رسد.

بیماری فیستول مقعدی چیست؟

فیستول یک کانال غیرطبیعی و سوراخ‌دار است که معمولاً از راست روده به پوست اطراف مقعد راه پیدا می‌کند. اغلب ترشحات سفید رنگ و شیری رنگ را تخلیه می‌کند اما می‌تواند خونریزی هم داشته باشد. در حالی که معمولاً فقط یک مشکل موضعی است، فیستول گاهی اوقات با التهاب مزمن در سایر قسمت‌های دستگاه روده همراه بوده و می‌تواند قسمت‌های مختلف این ناحیه را درگیر کند.

آیا این بیماری خطرناک است؟

پاسخ به این سوال کاملا بستگی به شرایط بیماری و سطح پیشرفت آن دارد. به طور کلی می‌توان گفت که اگر درمان فیستول در زمان مناسب انجام نشود، بیماری پیشرفت کرده و عفونت آن می‌تواند کل مقعد را درگیر خود کند.

بنا بر مشاهدات پزشکی؛ فیستول مقعدی نشانه بسیار نادری از سرطان است. با این حال، اگر برای مدت طولانی درمان نشود، این عارضه ممکن است منجر به سرطان شود. همچنین این بیماری ممکن است در نتیجه پرتودرمانی ایجاد شود.

علائم فیستول مقعدی

برای بعضی از افراد فیستول می‌تواند بسیار شرم آور و همچنین ناراحت کننده باشد. درد یک علامت مکرر از وجود بیماری است، همچنین آبسه‌های مکرر، ترشحات بدبو و حرکات روده‌ای به مرور زمان دردناک می‌شود. تحریک پوست نیز می‌تواند به دلیل عفونت‌ها و ترشح مایعات اضافی ایجاد شود.

خونریزی یکی از نشانه های رایج فیستول

در برخی موارد، فیستول ممکن است بسته شود، اما دوباره باز شود. به طور معمول، فیستول‌ها به خودی خود بدون درمان بهبود نمی‌یابند. یکی از نشانه‌ها و علائم رایج ابتلا به فیستول مقعدی خونریزی به مقدار قطره‌ای یا بیشتر از ناحیه رکتوم است. فرد بیمار معمولا لکه‌های خون را روی لباس زیر خود، دستمال کاغذی یا داخل توالت مشاهده می‌کند.

علت ابتلا به بیماری چیست؟

در داخل مقعد، غده‌هایی وجود دارند که مایع ایجاد می‌کنند. گاهی اوقات ممکن است این غده‌ها مسدود شده و عفونی شوند. در نتیجه توده‌ای را ایجاد کنند که آبسه نامیده می‌شود. این شایع‌ ترین علت فیستول است، اگرچه گاهی اوقات فیستول می‌تواند ناشی از شرایط دیگری نیز باشد، مانند بیماری کرون، بیماری‌های مقاربتی یا سرطان.

بیماری فیستول می‌تواند باعث ناراحتی زیادی شود و در صورت عدم درمان ممکن است عوارض جدی ایجاد کند. برخی از این کانال‌های عفونی می‌توانند باعث عفونت باکتریایی شوند که ممکن است منجر به سپسیس شده و این بیماری وضعیت خطرناکی است که می‌تواند منجر به فشار خون پایین، آسیب اندام یا حتی مرگ شود. خوشبختانه درمان‌های زیادی برای فیستول وجود دارد تا عوارض جدی‌‌تری رخ ندهد.

درمان خونریزی مقعد ناشی از فیستول چیست؟

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۸ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۱:۴۷
پانیز محمدی

همانطور که غذا هضم می شود، از دستگاه گوارش عبور می کند. مواد زائد باقی مانده از بدن دفع می شود که به آن مدفوع می گویند. اختلالات مقعدی بر مقعد، یعنی ناحیه ای که مدفوع دفع می شود، تأثیر می گذارد. مقعد انتهای دستگاه گوارش است که به خارج از بدن متصل می شود. همچنین اختلالات رکتوم بر رکتوم، ناحیه بالای مقعد که مدفوع قبل از دفع از بدن در آن نگه داشته می شود، تاثیر می گذارد.

علائم و خطرات

علائم مرتبط با اختلالات مقعدی یا بیماری های نشیمنگاهی بسته به نوع خاصی از اختلال که تجربه می کنید متفاوت است. برخی از نشانه های احتمالی اختلال آنورکتال عبارتند از:

  • یک ترک قابل مشاهده در پوست مقعد
  • خونریزی بعد از اجابت مزاج، با یا بدون درد
  • اسهال یا یبوست
  • گاز و نفخ
  • خارش یا سوزش در ناحیه مقعد
  • توده یا تورم در داخل و اطراف ناحیه مقعد
  • درد در حین یا بعد از اجابت مزاج
  •  درد یا ناراحتی در ناحیه مقعد
  • خونریزی یا ترشح از مقعد

برخی از اختلالات مقعدی ناشی از عوامل محیطی مانند رژیم غذایی و سبک زندگی هستند. به عنوان مثال، نشستن طولانی مدت می تواند یک عامل خطر برای ابتلا به هموروئید باشد. سایر اختلالات آنورکتال می تواند همراه با یک نگرانی اولیه سلامتی مانند بیماری التهابی روده رخ دهد. در برخی موارد، بعضی از داروها و درمان‌ها می‌توانند خطر ابتلا به اختلالات آنورکتال را افزایش دهند.

انواع مختلفی از بیماری های نشیمنگاهی و مقعدی وجود دارند، که از مسائل نسبتاً جزئی مانند خارش یا زگیل تا نگرانی های مهم تر مانند درد و بی اختیاری شروع می شوند.

بواسیر یا هموروئید چیست؟

دو نوع بواسیر (هموروئید) وجود دارد: هموروئید داخلی که در قسمت تحتانی رکتوم ایجاد می شود و هموروئید خارجی که در زیر پوست اطراف مقعد به وجود می آید. هموروئید خارجی نوع دردناک این بیماری است، زیرا پوست روی آن تحریک شده و حساس می شود.

از علت های شایع آن می توان به یبوست مزمن یا رابطه مقعدی اشاره کرد که نقش به سزایی در ابتلا به این عارضه دارند. از علائم و نشانه های شایع بواسیر نیز می توان به توده ای برجسته و به رنگ تیره در اطراف یا داخل مقعد اشاره کرد. در ادامه به طور کامل تر با این بیماری آشنا می شوید.

کلینیک زارعی

اگر لخته خون در داخل هموروئید خارجی ایجاد شود، درد می تواند ناگهانی و شدید بوده و آن را به ترومبوزه تبدیل کند. ممکن است توده ای را در اطراف مقعد احساس کنید یا ببینید. لخته معمولا حل می شود و پوست اضافی (برچسب پوستی) باقی می ماند که ممکن است خارش یا تحریک شود.


هموروئید یا بواسیر

روش های درمان بواسیر

برای درمان بواسیر روش های بسیاری وجود دارد که روز به روز پیشرفته تر شده اند. این بیماری معمولا با روشهای خانگی قابل درمان نیست و حتما باید از روش های پزشکی کمک گرفته شود. برای تسکین علائم به طور منظم در یک حمام گرم یا حمام بنشینید. ناحیه مقعد خود را دو تا سه بار در روز به مدت 10 تا 15 دقیقه در آب گرم ساده خیس کنید. 

روش های پزشکی شامل جراحی هموروئیدکتومی، درمان با لیزر و رابربند می باشد.

شقاق یا فیشر مقعدی چیست؟

بیماری شقاق مقعدی یک شکاف یا پارگی کوچک در پوشش مجرای مقعد است. بیماری شایع می باشد، اما اغلب با سایر بیماری های مقعدی مانند هموروئید اشتباه گرفته می شود. شقاق یا فیشر آنال معمولاً در اثر ضربه به پوشش داخلی مقعد در اثر اجابت مزاج یا سایر کشش های کانال مقعد ایجاد می شود.

راه های درمان شقاق

معمولا زخم های سطحی نیازی به درمان جدی ندارند و پس از دو هفته ترمیم می شوند. از طرفی دیگر اگرچه اکثر شقاق مقعدی نیازی به جراحی ندارند، درمان شقاق مزمن سخت تر است و جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. هدف از جراحی کمک به شل شدن عضلات اسفنکتر مقعد است که باعث کاهش درد و اسپاسم می شود و به شقاق اجازه می دهد تا بهبود یابد. 

گزینه های جراحی عبارتند از تزریق سم بوتولینوم به اسفنکتر مقعد یا جراحی قسمت داخلی اسفنکتر مقعد (اسفنکتروتومی داخلی جانبی). البته امروزه برای درمان راحت تر این عارضه از اشعه لیزر استفاده می شود.

کیست مویی چیست؟

کیست پیلونیدال ممکن است یکی از عارضه های پوستی باشد که یک باره ایجاد می شود. این بیماری تشکیل شده از چند کیست کوچک و بزرگ می باشد. علت دقیق کیست پیلونیدال مشخص نیست. اما به نظر می رسد اکثر کیست های پیلونیدال ناشی از موهای شلی هستند که به پوست نفوذ می کنند. اصطکاک و فشار، مالیدن پوست به پوست، لباس‌های تنگ، دوچرخه‌ سواری، نشستن طولانی مدت یا عوامل مشابه موها را مجبور می‌کند تا داخل پوست فرو بروند.

روش درمان سینوس پیلونیدال

کیست پیلونیدال یک آبسه یا جوش بوده که درمان ممکن است شامل آنتی بیوتیک، کمپرس گرم و درمان موضعی با کرم های موبر باشد. در موارد شدیدتر، برای بهبودی نیاز به تخلیه و بخیه زدن دارد. این عارضه مثل سایر جوش ها با آنتی بیوتیک خوب نمی شود و باید با استفاده از لیزر یا جراحی برای درمان آن اقدام کرد. ادامه بیماریهای نشیمنگاهی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۵:۲۸
پانیز محمدی

اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که بر روی صورت یا بدن از جای جوش رنج می برید ابتدا باید نوع جای جوش خود را تشخیص داده و سپس برای درمان آن اقدام کنید. چراکه روش های بسیاری برای درمان جای جوش و آکنه وجود دارد که هرکدام برای نوع خاصی از جای جوش موثر هستند.

جای جوش واگنی

جای جوش واگنی بسیار شبیه به جای آبله مرغان است جای جوش واگنی به صورت دایره‌ای و بیضی شکل مانند دهانه حفره آتشفشان می‌باشد. عمق این نوع زخم و جوش بسته به شدت آن متفاوت است.

ادامه مطلب درمان جای جوش صورت

روش های درمان جای جوش و آکنه (جوش واگنی)

جای جوش چرخشی

جای جوش چرخشی به صورت موجی شکل ایجاد میشود و مرز میان فرورفتگی ها مشخص نخواهد بود و پوست ناهموار است.

جای جوش قندیلی یا مثلثی

جای جوش قندیلی (اسکار آیس پیک) که به آن اسکار مثلثی نیز گفته می‌شود، سوراخ های عمیق، کوچک و باریک هستند که تا لایه درم پوست ادامه دارند. این زخم ها بر اثر ایجاد جوش های عفونی که عمق بسیاری دارند و بافت پوست را تخریب کردند، ایجاد می‌شوند.

سریعترین روش درمان جای جوش و آکنه

هایپرپیگمنتیشن

بسیاری از مواقع هنگامی که جوش ها درمان می‌شوند، لکه‌های تیره ای از خود به جا می گذارند که شبیه به اسکار هستند اما ماهیت زخم و اسکار ندارد. این لکه ها، هایپرپیگمنتیشن نام دارند و در افرادی که دچار آکنه می شوند، بسیار شایع است.

از بین بردن جای هایپرپیگمنتیشن

 چه دلایلی موجب ایجاد جای جوش می‌شود؟

کلاژن ماده ای ضروری برای ترمیم و جوانسازی پوست است که می‌تواند مضر هم باشد.  درصورت بروز جوش و آکنه نباید جوش‌ها را دستکاری کنید، این امر موجب تولید بیشتر کلاژن در آن ناحیه شده و درنهایت لکه‌های قهوه‌ای و قرمز ، اسکار یا  هایپرپیگمنتیشن ظاهر می‌شود. جوش‌ها نوعی ویروس یا باکتری هستند که در صورت دستکاری آن‌ها، در ناحیه اطراف پخش می‌شوند.

چه عواملی موجب بدتر شدن جای جوش می‌شود؟

همانطور که گفته شد، دست زدن به جوش ها موجب بدتر شدن و ایجاد جای جوش می‌شود‌ باورهای غلطی که در جهت درمان جوش وجود دارد نیز موجب تشدید این عارضه خواهد شد مانند:

استفاده از ویتامین E

ویتامین E همانند کلاژن ماده ای ضروری برای سلامت پوست می‌باشد که اگر به صورت نادرست استفاده شود موجب اگزما و حساسیت های پوستی خواهد شد.

قرارگرفتن در زیر نور آفتاب

بسیاری از افراد معتقد هستند که نور و اشعه خورشید در از بین رفتن جای جوش و آکنه موثر است در صورتی که نور خورشید با داشتن اشعه ماوراء بنفش موجب از بین رفتن رنگدانه‌های پوست و زیاد شدن لکه‌های پوست می‌شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۱۷
پانیز محمدی

اغلب ماسک های اسکراب که وظیفه لایه برداری، از بین بردن جای جوش و آکنه و روشن کردن پوست را دارند، حاوی دانه های ریز یا درشت می‌باشند که با ماساژ آن ها بر روی صورت، عمل لایه برداری و از بین رفتن سلول های مرده پوست انجام می‌شود. امروزه اسکراب ها یکی از اساسی‌ترین محصولات فیشیال و پاکسازی صورت در کلینیک های زیبای و همچنین سالن های آرایش هستند. برخی از اسکراب ها مناسب صورت و برخی دیگر مناسب کل بدن مخصوصا ناحیه زانو، آرنج و قوزک پا که پوست ضخیم تری دارند؛ هستند. استفاده از اسکراب بدن در این نواحی به مرور زمان موجب روشن تر شدن، لطیف شدن و پاکسازی عمیق آن می‌شود. چرا که هرچه لایه های مرده از بین برود، پوست لایه های جدیدتری جایگزین می‌کند. در بازار اسکراب های صورت و بدن زیاد با کارایی مختلف وجو دارد که فواید و مزایای بسیاری دارند که در ادامه به چند مورد اشاره کردیم:

فواید و مضرات اسکراب صورت و بدن

با این حال که اسکراب ها انواع مختلفی دارند اما برخی فواید و مزایا در آن ها مشترک است:

  1. پاکسازی عمیق پوست از آلودگی ها
  2. از بین بردن لایه های مرده پوست
  3. درمان جوش های زیر پوستی
  4. درمان چین و چروک های سطحی پوست
  5. از بین رفتن جای جوش و آکنه
  6. کنترل ترشح چربی سبوم پوست و از بین بردن چربی اضافی
  7. درمان منافذ باز پوست
  8. کمک به درمان لک های پوست
  9. آبرسانی و تغذیه پوست
  10. روشن کردن پوست صورت و بدن
  11. لطافت، شادابی و شفافیت

عوارض اسکراب صورت

استفاده از اسکراب صورت و بدن به منظور پاکسازی عمیق صورت و از بین بردن لایه های سطحی پوست می‌باشد و به هیچ عنوان عمل لایه برداری را انجام نمی‌دهد. به همین دلیل حین استفاده از اسکراب با توجه به این موضوع بیش از حد پوست صورت خود را ماساژ و فشار ندهید. چرا که موجب قرمزی، زخم و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود.

جهت پاکسازی به هیچ عنوان از اسکراب را اطراف چشم ها نزنید و بیش از یک دقیقه بر روی صورت ماساژ ندهید چرا که باعث ایجاد حساسیت پوست و سوزش خواهد شد.

از دیگر عوارض اسکراب صورت و بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. خشکی پوست
  2. قرمزی و زخم سطحی پوست
  3. ایجاد حساسیت، سوزش و التهاب
  4. تشدید جوش و آکنه
  5. پوسته پوسته شدن و ایجاد لک های پوستی

چه کسانی نباید از اسکراب صورت و بدن استفاده کنند؟

افرادی که دچار بیماری تبخال، زگیل، اگزما، آکنه های شدید و روزاسه هستند نباید از اسکراب استفاده کنند. چرا که این نوع بیماری ها موجب پخش بیشتر باکتری و عفونت در سطح پوست می‌شوند و هنگامی که شما ماسک اسکراب را بر روی این نواحی ماساژ دهید به پخش قارچ، عفونت و باکتری کمک کرده‌اید. همچنین افرادی که به تازگی اپیلاسیون انجام دادند به دلیل اینکه پوستشان تحریک پذیر شده است نباید تا چند روز از اسکراب استفاده کنند.

انواع اسکراب صورت

سعی کردیم که تا اینجا به صورت مفصل در مورد اینکه ماسک اسکراب صورت چیست و چه کاربرد و مزایایی دارد، صحبت کنیم. حال می‌خواهیم در مورد انواع اسکراب صورت توضیح دهیم. اسکراب ها از نقطه نظرهای متفاوتی دسته بندی می‌شوند اما به طور کلی در دو دسته خانگی و کارخانه ای قرار می‌گیرند. اسکراب صورت خانگی در منزل و توسط مواد طبیعی درست می‌شود که در ادامه طرز تهیه بهترین اسکراب صورت خانگی را شرح می‌دهیم. اما پیش از اینکه ماسک اسکراب تهیه کنید، می‌بایست نوع پوست خودتان را بدانید و تشخیص دهید نوع پوستتان چرب و مختلط یا خشک و حساس است. چرا که ماسک و اسکراب های صورت برای انواع پوست عملکرد متفاوتی دارند.

اسکراب صورت برای پوست خشک

هنگامی که پوست نتواند آب کافی را درون خود حفظ کند، دچار خشکی می‌شود. پوست های خشک برخلاف پوست های چرب جهت درمان به رطوبت بیشتری احتیاج دارند. خشکی پوست موجب از بین رفتن لطافت، نرمی و درخشندگی صورت و چهره می‌شود. به همین دلیل برای درمان و آبرسانی به این نوع پوست ها می‌بایست از اسکراب صورت برای پوست خشک استفاده کنید. اسکراب های پوست خشک علاوه بر آبرسانی موجب از بین رفتن بافت و سلول های مرده و همچنین پاکسازی پوست می‌شود. دقت داشته باشید که افراد دارای پوست خشک نباید بیشتر از یک بار در هفته از اسکراب استفاده کنند چرا که موجب خشکی بیشتر پوست خواهد شد.

اسکراب صورت برای پوست چرب و مختلط

افرادی که دارای پوست چرب یا مختلط هستند در کل صورت یا برخی نواحی مانند چانه، گونه ها و مخصوصا بینی احساس چربی می‌کنند و همیشه صورتشان برق می‌زند. چربی بیش از اندازه موجب پیدایش جوش های سر سیاه، زیر پوستی و انواع جوش و آکنه می‌شود. چرا که چربی منافذ را میبندد و موجب پیدایش جوش می‌شود. ماسک های اسکراب پوست چرب علاوه بر آبرسانی موجب کنترل ترشح چربی و غدد سبوم پوست، از بین رفتن سلول های مرده پوست و پاکسازی عمیق منافذ و همچنین درمان منافذ باز می‌شود. اگر در حال حاضر دچار لک و جوش صورت هستید مطلب زیر را از دست ندهید:

بهترین اسکراب صورت کدام است؟

پاسخ به این سوال بستگی به این دارد که قصد تهیه اسکراب خانگی را دارید یا قصد دارید اسکراب آماده تهیه کنید. در هر صورت لازم است که با ترکیبات اصلی اسکراب آشنا باشید و نوع پوست خودتان را بدانید. چنانچه قصد تهیه ماسک اسکراب در منزل را دارید، بهترین اسکراب صورت خانگی از سه ماده اصلی تشکیل می‌شود:

  1. لایه بردار (۲ قاشق غذاخوری)

بادام زمینی، جوش شیرین، جو دوسر پرک یا برنج آسیاب شده

  1. روغن یا مایع (۲ قاشق غذاخوری)

ماست، سفیده تخم مرغ، روغن نارگیل یا آلوئه‌ورا

  1. ماده مغذی و تقویت کننده پوست (۱ قاشق چای خوری)

عسل، جعفری، آووکادو یا زردچوبه

https://beautysuncenter.com/%D9%85%D8%A7%D8%B3%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%A8-%D8%B5%D9%88%D8%B1%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%B9%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%B6/

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۴:۱۴
پانیز محمدی