وبلاگ عینک آفتابی

پیوندها

فیستول چیست؟ علائم و نشانه های فیستول مقعدی

در این مطلب سعی داریم با توضیح درباره بیماری فیستول، علائم و علت های به وجود آمدن آن بهترین شیوه درمانی را معرفی کرده و همچنین از مزایای استفاده از لیزر در درمان این بیماری بگوییم.

به نقل از ساتی تالاب؛

فیستول چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم فیستول مقعدی از بیماری های ناحیه نشیمنگاهی بوده که در اثر ایجاد یک بافت غیر طبیعی به وجود می آید. در حالت عادی تمامی بافت های مقعدی جدا از یکدیگر و بدون اتصال یا عفونت در کنار یکدیگر قرار دارند اما زمانی که فیستول به وجود می آید، یک یا چند مجرای باریک عفونی دو عضو را به یکدیگر متصل می کند.فیستول

 

این مجرا همراه با عفونت، آبسه و دیگر علائم به وجود آمده و موجب درد و نشانه های دیگری در فرد بیماری می شود.

 

انواع فیستول

فیستول مقعد بر اساس سادگی یا پیچیده بودن و محل قرارگیری و نزدیکی آن به محل دریچه‌های کانال مقعد به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. پنج دسته‌ی آن شامل:

فیستول اکسترا اسفنکتریک (Extrasphincteric ): از راست روده (قسمتی از روده‌ی بزرگ) آغاز و به سمت پایین کشیده شده و از طریق عضله‌ی لواتور آنی کف لگن به پوست اطراف مقعد باز می‌شود. توجه داشته باشید که این نوع فیستول از خطوط دندانه دار (که غدد مقعد در آن قرار دارد) به وجود می‌آید که می‌تواند از بیماری کرون یا یک فرآیند التهابی مانند آپاندیس و یا آبسه ناشی شود.

فیستول سوپر اسفنکتریک ( Suprasphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و به سمت بالا گسترش می‌یابد و از عضلات پوبورکتالیس عبور کرده و در حدود یک اینچی خروجی مقعد به پوست باز می‌شود. این فیستول ۲۰ درصد شیوع دارد.

فیستول ترانس اسفنکتریک ( Transphincteric ): بین عضلات دریچه‌ی داخلی و خارجی و یا پشت مقعد شروع، از عضله‌ی اسفنکتر خارجی عبور کرده و در فاصله‌‌ی یک اینچی و یا دورتر از پوست اطراف مقعد خارج می‌شود. این فیستول با شیوع ۲۰ الی ۲۵ درصد به دلیل شکل ظاهری آن که ممکن است شبیه ‘U’ باشد، گاهی اوقات فیستول نعل اسبی نامیده می‌شود.

فیستول اینتر اسفنکتریک ( Intersphincteric ): از بین عضلات اسفنکتر داخلی و خارجی آغاز شده و با عبور از عضله اسفنکتر داخلی از قسمت بسیار نزدیک به مقعد خارج می‌شود. شایع‌ترین نوع فیستول مقعدی با شیوع ۵۵ تا ۷۰ درصد است.

فیستول زیرمخاطی: این فیستول به صورت سطحی از زیر مخاط عبور می‌کند.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۰/۱۱/۲۹
پانیز محمدی

فیستول

فیستول مقعدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی